Τοποθέτηση Παύλου Γερουλάνου για το σχέδιο λήψης προσωρινών κυκλοφοριακών μέτρων & ρυθμίσεων στο κέντρο της Αθήνας

Η τοποθέτηση του Παύλου Γερουλάνου για το σχέδιο λήψης προσωρινών κυκλοφοριακών μέτρων & ρυθμίσεων στο κέντρο της Αθήνας

Για το θέμα του σχεδίου λήψης προσωρινών κυκλοφοριακών μέτρων και ρυθμίσεων στην περιοχή του κέντρου της Αθήνας θα ψηφίσουμε θετικά, στο πλαίσιο που έχει θέσει ο Δήμαρχος. Και θα το κάνουμε αυτό, πρώτον, διότι οι συνθήκες είναι τέτοιες που βοηθούν, και θα λέγαμε, απαιτούν να προχωρήσουν ορισμένα πράγματα και, δεύτερον, διότι αυτά που προχωρούν είναι πειραματικά και θα επαναξιολογηθούν αργότερα, ώστε να δούμε εάν είναι κάτι που λειτουργεί σωστά για την πόλη ή όχι.

Είναι κρίμα που έρχεται “επειγόντως” το θέμα, όμως είναι και δικαιολογημένο. Θεωρώ ότι από όλα τα θέματα που έχουν έρθει τελευταία στιγμή και δεν μας δίνεται η ευκαιρία να τα συζητήσουμε, αυτό έχει έρθει με εμπεριστατωμένη παρουσίαση. Μακάρι τα δημοτικά μας συμβούλια να ήταν περισσότερο σαν κι αυτό, παρά σαν εκείνα με τα 70 θέματα, χωρίς ολοκληρωμένες εισηγήσεις, στα οποία μας ζητείται να πάρουμε διεκπεραιωτικές αποφάσεις και όχι πολιτικές.

Εδώ έρχεται ένα μεγάλο θέμα, με μια εμπεριστατωμένη παρουσίαση, την οποία εγώ χάρηκα και ευχαριστώ τον Καθηγητή κο Γιώργο Γιαννή γι΄αυτό. Η Αθήνα είναι η πιο “μελετημένη” πόλη στον κόσμο. Από τη δεκαετία του ‘70 θυμάμαι να γίνονται προσπάθειες περιορισμού των αυτοκινήτων οι οποίες πάντα κολλούσαν σε κάποιες συντεχνίες, πολλές εκ των οποίων έχουν αναφερθεί και τώρα. Δεν είναι νέες ιδέες αυτές που έχουν μπει στο τραπέζι. Έχουν μελετηθεί από το ’70, όμως χαιρόμαστε που προχωράνε, και ως παράταξη, διότι από την αρχή είχαμε πει ότι “Πρώτη Προτεραιότητά μας είναι ο Πεζός”, τα Μ.Μ.Μ. και μετά τα δίκυκλα. Και εδώ πρέπει να δούμε τι θα γίνει με τα μηχανάκια, διότι δεν μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια στο γεγονός ότι ένα πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού κυκλοφορεί με ένα όχημα το οποίο δεν μολύνει όσο το αυτοκίνητο και δεν καταλαμβάνει τόσο χώρο για να παρκάρει όσο το αυτοκίνητο.

Ο λόγος για τον οποίο πολλές από τις μελέτες στο παρελθόν δεν προχωρούσαν είναι γιατί άλλαζε ο Δήμαρχος και έπρεπε να γίνουν ξανά μελέτες. Εδώ, βλέπω την κεφαλαιοποίηση κάποιων ιστορικών στοιχείων που νομίζω μας οδηγεί σε πολύ καθαρά συμπεράσματα. Τουλάχιστον, σε συμπεράσματα που μας κάνουν αισιόδοξους ότι στο τέλος αυτής της δοκιμαστικής περιόδου τα πράγματα θα είναι όπως τα λέει ο καθηγητής κος Γιαννής.

Υπογραμμίζω το τέλος της δοκιμαστικής περιόδου γιατί πιστεύω – και εδώ θα ήθελα τη συνεργασία του Δημάρχου σε αυτό – ότι όταν τελειώσει αυτή η δοκιμαστική περίοδος, θα πρέπει να έρθει ξανά ο καθηγητής κος Γιαννής στο Δημοτικό Συμβούλιο, να μας πει κατά πόσον αυτά που περιμένει πραγματοποιήθηκαν ή όχι. Γιατί, εκεί θα μπορούμε πλέον και εμείς να κρίνουμε εάν κάτι αξίζει τον κόπο για τον Αθηναίο πολίτη ή αν κάτι είναι τόσο επιβαρυντικό για την πόλη που δεν αξίζει να το κάνουμε.

Θα έλεγα, λοιπόν, να βάλουμε σαν στόχο, ένα χρονικό διάστημα που ο καθηγητής κος Γιαννής θα μπορούσε να βγάλει σοβαρά συμπεράσματα επί του θέματος.

Ορισμένα ερωτήματα θα ήθελα ο κ. Καθηγητής ή να τα απαντήσει τώρα ή να μας στείλει γραπτή επιστολή – γιατί νομίζω ότι μερικά από αυτά μπορεί να χρειάζονται λίγη μελέτη παραπάνω. Είναι ερωτήματα που πιστεύω ότι ανησυχούν τη παράταξή μου, γιατί θέλουμε να βεβαιωθούμε ότι αυτό που θα γίνει, θα γίνει σωστά.

Το πρώτο που θέλω να πω – και απευθύνομαι προς τον Δήμαρχο κυρίως- είναι ότι η παρέμβαση που γίνεται εδώ, είναι πολύ σημαντική, σε ένα χώρο της Αθήνας στον οποίο έχουν γίνει εκατοντάδες παρεμβάσεις. Πάλι μιλάμε για την Πανεπιστημίου, την Ακαδημίας, τη Σόλωνος, για δρόμους στους οποίους έχουμε κάνει πάρα πολλές παρεμβάσεις και σίγουρα ξέρουμε ότι η ποιότητα ζωής σε αυτούς τους δρόμους, είναι καλύτερη από αυτήν σε άλλες γειτονιές της Αθήνας. Πρέπει να δεσμευτούμε ως Δημοτικό Συμβούλιο, ότι δεν θα σταματήσουμε εδώ, αλλά τέτοιου είδους παρεμβάσεις, θα γίνουν και στην Ιστορική Αθήνα, σε μέρη όπως η Ακαδημία Πλάτωνος, στα Σεπόλια, στον Βοτανικό, σε μέρη με τεράστια ιστορική σημασία των οποίων η ανάδειξη είναι κομβική και για την ποιότητα της ζωής των κατοίκων τους αλλά για να αναβαθμιστούν αυτές οι γειτονιές και να γίνουν επισκέψιμες από τους τουρίστες της πόλης.

Για τις κυκλοφοριακές αλλαγές, αν το αντιλαμβάνομαι σωστά και δεν κάνω κάποιο λάθος, δεν χρειάζεται κάποιο ειδικό χωρικό σχέδιο. Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις μπορούν να γίνουν χωρίς αυτό. Θέλω να υπογραμμίσω ότι αυτό δεν γίνεται για να υπάρξουν αλλαγές χρήσης γης, μην γίνει αυτό το ειδικό χωρικό σχέδιο, ένας Δούρειος Ίππος για να περάσουν άλλες αλλαγές. Οποιεσδήποτε άλλες αλλαγές πρέπει να γίνουν πάλι με σχέδιο και να έρθουν στο Δημοτικό Συμβούλιο για συζήτηση.

Τρίτον, ο καθηγητής κος Γιαννής είπε ότι υπήρχαν και άλλες δυο μελέτες που έκαναν οι ίδιοι, οι οποίες απορρίφθηκαν. Θα θέλαμε, εάν μπορείτε, να μας στείλετε αυτές τις μελέτες και να μας πείτε τους λόγους για τους οποίους απορρίφθηκαν τα άλλα σενάρια και διατηρήθηκε αυτό.

Τέταρτον, θα ήθελα να το υπογραμμίσω, τι γίνεται με το σχέδιο της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας; Έχουμε δει, ξανά και ξανά, την Αθήνα να χαώνεται, από το γεγονός ότι την σχεδιάζουν άλλοι και δεν υπάρχει ένας κεντρικός σχεδιασμός, αλλά ο καθένας κάνει τη δική του παρέμβαση και προσπαθεί να αποδείξει την ακαδημαϊκή του αξία αλλάζοντας τον ένα δρόμο εδώ και τον άλλο δρόμο εκεί. Η Αθήνα δεν αντέχει άλλους τέτοιους πειραματισμούς. Είναι πολύ σημαντικό, όλες οι ομάδες που αυτή τη στιγμή λειτουργούν και βοηθούν τον Δήμαρχο, να βρίσκονται σε συνεννόηση, να υπάρχει συντονισμός, οι παρεμβάσεις να είναι τέτοιες, που να προχωρούν γενικά την Αθήνα μπροστά. Ξέρω γιατί μιλάω, γιατί έχω δει πολλές φορές, όχι μόνο στην Αθήνα, να έχουμε διαφορετικές φιλοσοφίες χωρίς να προχωρούν τα θέματα μπροστά, ο καθένας να κάνει το δικό του, οι πολιτικοί να θέλουν να τους ικανοποιήσουν όλους και στο τέλος να μένουμε στο ίδιο σημείο.

Πολύ σημαντικό, τι έχει προβλεφθεί για τα άτομα με αναπηρία. Εδώ μας δίνεται η ευκαιρία, να κάνουμε σημαντικές παρεμβάσεις για τα άτομα με αναπηρία. Θα παρακαλούσα να γίνουν κάποιες παρεμβάσεις, ειδικά με αυτό σαν σκεπτικό και να μη θεωρήσουμε δεδομένο ότι αυτό που είναι καλό για τον πεζό, είναι καλό και για το άτομο με αναπηρία. Συνεργαστείτε, εάν μου επιτρέπεται η υπόδειξη, με οργανώσεις ατόμων με αναπηρία για να σας πουν και εκείνοι τι ευκαιρίες δίνονται με αυτές τις παρεμβάσεις που κάνουμε, έτσι ώστε η ζωή για τα άτομα με αναπηρία να αναβαθμιστεί.

Πέμπτον, τα υπαίθρια πάρκινγκ. Δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι το θέμα των υπαίθριων πάρκινγκ έχει παραγίνει στην πόλη, αλλά ήταν μία ανάγκη. Εδώ, όμως θα χρειαστεί ένας σχεδιασμός για τα υπαίθρια πάρκινγκ και για τα πάρκινγκ δικύκλων και είναι μία μοναδική ευκαιρία να γίνουν σωστά. Πόσα και πόσα πεζοδρόμια της Αθήνας καταλαμβάνονται σήμερα, και γύρω από αυτούς τους δρόμους στους οποίους προτείνετε παρεμβάσεις, με τα μηχανάκια να είναι παρκαρισμένα άναρχα στο πεζοδρόμιο, τα οποία δημιουργούν τεράστια προβλήματα σε ανθρώπους που προσπαθούν να κινηθούν με τα πόδια.

Είναι σημαντικό, εφόσον γίνονται οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις, να χωροθετηθούν και μέρη στα οποία τα μηχανάκια θα μπορούν να παρκάρουν κανονικά και νόμιμα, και αν πρέπει να γίνει αυτό με κάποια χρέωση ας γίνει, αλλά τουλάχιστον να τους δίνεται η δυνατότητα να είναι νόμιμοι και όχι παράνομοι.

Υπάρχουν πιάτσες ταξί αυτή τη στιγμή στην Αθήνα, υπάρχει πιάτσα στην Πλατεία Συντάγματος και ξέρω ότι είναι παράνομη και ξέρω ότι δημιουργεί τεράστια προβλήματα για τους πεζούς. Παρ΄ όλα αυτά, μια πρόβλεψη για το πού θα πάνε αυτά τα ταξί και πού θα μπορούν να περιμένουν, θα πρέπει να γίνει. Δεν είδα κάτι στη μελέτη όπως την παρουσίασε ο καθηγητής κος Γιαννής. Ελπίζω αυτά να είναι από τα ζητήματα που θα λυθούν.

Διατυπώθηκε προηγουμένως θέμα για τα πούλμαν που σταματούν στο Καλλιμάρμαρο και δημιουργούν προβλήματα. Δεν μπορούμε να θεωρήσουμε ότι ο Μεγάλος Περίπατος έχει ολοκληρωθεί, αν στο σχεδιασμό δεν έχει προβλεφθεί κάτι για αυτά τα πούλμαν που κλείνουν τον χώρο εκεί.

Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Δεν έχουμε δει καμία μελέτη που να λέει τι αλλαγές πρέπει να γίνουν στα ΜΜΜ. Ουσιαστικές αλλαγές. Ο καθηγητής κος Γιαννής είπε ότι αυξάνονται οι δυνατότητες των ΜΜΜ στην Αθήνα, αλλά είναι πολύ σημαντικό να δούμε ακριβώς ποιες θα είναι οι παρεμβάσεις, ώστε να λυθούν χρόνια προβλήματα ανθρώπων που χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η βιασύνη του όλου πράγματος δίνει κάποια χαρακτηριστικά αποσπασματικότητας σε όλη αυτή την προσπάθεια. Παρ΄ όλα αυτά, είναι πολύ σημαντικό μερικά από αυτά να προχωρήσουν και γι ΄αυτό θα δώσουμε τη συγκατάθεσή μας σε αυτήν την προσπάθεια που γίνεται.

Είναι σημαντικό όμως, ο καθηγητής κ. Γιαννής, όποτε μπορεί, να μας στείλει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης αυτών των προτάσεων, ώστε να μπορούμε να τα παρακολουθούμε και να μπορούμε να επαναφέρουμε πράγματα στο Δημοτικό Συμβούλιο, αν δούμε ότι κάτι δεν λειτουργεί σωστά ή κάτι δεν έχει αγκαλιαστεί από τους πολίτες της πόλης.

Καταλαβαίνω ότι αυτό δεν θα γίνει από την πρώτη ημέρα, αλλά ας δώσουμε, όπως ζήτησε και ο καθηγητής κος Γιαννής ένα χρονικό διάστημα και από εκεί και πέρα, να μπορούμε να φέρουμε ξανά τα θέματα εδώ ώστε κάτι που δεν δουλεύει, να μην έχουμε πρόβλημα να το πάρουμε πίσω.

Πιστεύω, ότι αυτή θα είναι μια διαβούλευση στην πράξη και τα αποτελέσματά της μπορούν να φανούν πολύ εποικοδομητικά για την πόλη.”